Výhra je prvním krokem k porážce…

05.03.2021 12:16

Pavel Vondrovic

 

Předem bych se chtěl omluvit za případné drobné chyby v interpretaci, způsobené složitostí a v první řadě mojí nedokonalou znalostí jazyků.

K tématu pro tento rok soké Hatsumi vybral Kimon a Kuki Taisho, které bychom měli vedle Kukishinden Ryu během tohoto roku rozvíjet. Na jednom z letošních tréninků soké postavil svého studenta do situace, kdy jej ovládl přes jediný prst opřený o dlaň. Student se sice cítil volný a relativně i pevný v postoji. Poté Soké snad jen o milimetr pohnul zápěstím a student se zhroutil k jeho nohám jako domeček z karet. „Tohle je způsob, jak jde předávat nejvyšší úroveň z muže na muže.“ Ale abychom tohle pochopili, je třeba hledat zkoušením ve smyslu hry. „Když učím, hraji si. Nebojuji. Kdybych bojoval…“ Nejvíce překvapený z toho všeho byl student, stále ležící na zemi. „Vůbec jsem netušil, že se mi něco děje, měl jsem stabilitu a necítil jsem na svém těle žádný náznak, abych se mohl bránit.“

Kuki – démon, může být také myšlen jako ďábel, může být zlý, nebo opačně. Je to spíše o způsobu myšlení. Když uvidíte, že se děje pro vás něco špatného, většina rozumných lidí bude opatrná a včas zareaguje, proto bývá zlo skryté. Ďábel říká lidem slova, která chtějí slyšet, zdánlivě logická a rozumná, když svádí, nabízí věci příjemné, a lidé dělají nevědomky jednu chybu za druhou. Nakonec se sami zničí. Dobré se zdá špatné a zlo se jeví jako správné. Zdánlivě špatný čin může na druhé straně pomoci.

Měl jsem to štěstí, že se mi po příjezdu do Japonska jaksi zatoulal kufr. Měl jsem z toho nepříjemný pocit, teď budu muset na trénink v kalhotách, to se musí stát hned první den, doufám, že mě nevyhodí, a samé podobné nápady – všechny skončili tím nejhorším scénářem. Možná, že díky tomuto „přestrojení“ jsem si z tréninku odnesl pocit být uke Sókemu.

Zkusme stejným způsobem uvažovat o Budó. Když vedete soupeře v pocitu, že se vše vyvíjí podle jeho plánů, můžete jej dovést až do jeho zničení. Pokud soupeři dáte nic, proč by se měl bránit, nebude se mít čemu bránit, a stejně jako pavouk na síti omotáte soupeře jeho vlastním pohybem. Sensei Hatsumi o sobě říká, že je jako „nula“. Zkuste být nulou – nic.

Pavel

časopis Shidoshi 7 / 2007