Šest základních nástrojů Shinobi ze Shoninki

30.09.2019 13:27

Šest základních nástrojů Shinobi ze Shoninki
Luke Crocker
Shinobi Hiden a Shoninki 忍秘伝と正忍記
Šest základních nástrojů Shinobi z prvního svazku Shoninki (正忍記)
Překlad článku: https://medium.com/…/six-essential-tools-of-the-ninja-8b98a…

V roce 2013 jsem se pohyboval mezi smlouvami na volné noze a tím, nemít odkud zavolat domů. Použil jsem proto určité myšlenky z Shinobi Hiden (známé všeobecně jako Ninpiden), abych vyhověl profesním rolím, na které jsem nemusel být nutně vhodný.

Účelem tohoto článku je vyzdvihnout některé z vícero fyzických prvků této poněkud náročné fáze mého života. V podstatě jsem si osvojil těchto šest nástrojů Shinobi jak jsou nastíněné v Shoninki v kapitole s názvem “Shinobu Idetachi no Narai” (忍ぶ出立ちの習い), „Výzbroj a výstroj pro Shinobi činnosti.“ V této kapitole je představeno šest věcí jako „základní výbava pro shinobi.“

1. Amigasa 編笠 — Slaměný klobouk se širokým okrajem
2. Kaginawa 鉤縄 — Železný hák
3. Sekihitsu 石筆 — Břidlicová tužka
4. Kusuri 薬 — Polní lékárnička
5. Sanjaku Tenugui 三尺手拭 — Tkanina dlouhá tři stopy
6. Uchitake 打竹 — Nástroj pro rozdělání ohně

Amigasa 編笠
Moderní pojetí Amigasa.
„Amigasa se používá k zakrytí vašeho obličeje nebo pro změnu vašeho vzhledu, zatímco vám dovoluje vidět ostatní lidi.“ (Cummins, 52)
Zde by asi nemělo moc smysl chodit ve slaměném asijském klobouku v moderní metropoli, jako je třeba Toronto, Kanada. Nicméně je snadné vidět, že moderní basebalová čepice poslouží stejnému účelu, a taky že mi posloužila. Kromě toho bylo její použití dvojnásob výhodné, jako opalovací krém, protože jsem často pracoval venku na přímém slunečním světle.

Kaginawa 鉤縄
Varianta kaginawa zmíněná v Shoninki.
„Kaginava se používá ke šplhání nebo spouštění se z výšek; k zajetí, omezení nebo svázání někoho, zamknutí posuvných dveří a pro mnoho dalších účelů, které zde nejsou uvedeny […]“ (Cummins, 52)
Přestože jsem neměl příliš mnoho problémů s potřebou někoho uvázat nebo vylézt po laně, našel jsem pro něj uplatnění při různých jiných problémech, projektech atd. Opravdu každý by se měl naučit některým základním způsobům použití lana, může se to celkem hodit.

Sekihitsu 石筆
Kamené nářadí na psaní, jak je zmíněno v Shoninki.
„Sekihitsu se používá pro dělání poznámek a značek.“ (Cummins, 52)
Není toho moc co říci, moderní tesařská tužka by tuto roli plnila pěkně, kromě toho, že k ostření je potřeba nějaká čepel, zatímco kousky nalevo nejsou zabaleny do dřevěných krytin, takže jsou připraveny k použití, nezáleží kde; není nutné žádné ostření. Já zde mám grafit, břidlici a uhlí pro pěknou rozmanitost tvrdosti.

Kusuri 薬
Léky, které unikly do Shoninki.
"Tento lék se nazývá červí zabiják a je nezbytným nástrojem. Pokud onemocníte v terénu, nebudete schopni splnit svůj úkol, takže byste ho měli mít vždy s sebou.“ (Cummins, 52)
Zde mám zásoby zázvorové tinktury pro bolesti žaludku (zředěné vodou při požití), ženšenový extrakt pro podporu energie, tablety vitamínu D pro údržbu a guaranu pro dlouhodobé fyzické vypětí (považujte to za jemný kofein, který trvá po dobu několik hodin).
Tato sbírka přísad mi v průběhu let dobře sloužila.

Sanjaku Tenugui 三尺手拭
Tkanina dlouhá tři stopy pro různé využití nacházející se v Shoninki.
"Je to velmi užitečné jako hachimaki, můžete ho ovinout kolem hlavy a obličeje a můžete jej použít k prodloužení opasku a vytvoření lana, abyste mohli vyšplhat na zeď nebo jiné výšky." V jiných školách si ho musíte nechat pod opaskem. V Natori-ryu byste ho však měli složit a ponechat ve svém límci.[. . .] Je nezbytné, abyste vždy u sebe měli jednu z těchto látek. “
Zpočátku jsem si myslel, že bude obtížné najít účel této položky. Brzy jsem však v létě zjistil, že když jsem na přímém slunečním světle a mám to na zátylku a kolem ramen, pomohlo mi to zpomalit dehydrataci a úpal tím, že blokovalo přímé sluneční světlo, i když je tkanina černé nebo tmavé barvy.
Také, když v noci ochladí, působí jako šátek, nebo pokud potřebujete více tepla, obtočte ho kolem své bránice, abyste udrželi orgány v teple, takže tělo nemusí směřovat krevní tok dovnitř, jako se děje v chladném podnebí. (poznámka překladatele: četl jsem, že tento ručník je ve spojení s kamenem je výborná zbraň)

Uchitake 打竹
Uchitake ze Shoninki (moderní pojetí nástroje).
„Tsukitake (alternativní zápis uchitake; 附竹) je nástroj, který vám pomůže vytvořit oheň; lze ho použít, když potřebujete mít v noci oheň. [. . .] Také jej lze použít pro umění jiyaki 地焼, to je dovednost vypalování půdy. Můžete jej také použít pro žhářství a pro jiné účely. “
Zde jsem nahradil některé klasické možnosti moderní křesací ocelí s hořčíkem, jakse dá pořídit ve většině železářství. Je to skvělé pro výrobu startovacích jisker a je ve své podstatě vodotěsné.
Stejná část stručně zmiňuje donohi (胴 火), ale ještě jsem neměl moc času na procvičování výroby nebo použití takového nástroje, Gabriel Rossa však vytvořil úžasné video o tom, jak vyrobit a používat klasické donohi. A pro zájemce o toto je zde video, které je svým charakterem podobné (https://www.youtube.com/watch?v=DZhat5gusrQ&feature=youtu.be)

Závěr
Výše uvedené věci byly v zásadě nákladem, který jsem nosil po většinu loňského roku. Sloužilo mi to dobře a z velké části se to všechno vešlo do jednoho malého zavazovacího konopného pytle, který se skvěle hodil do mého druhého zavazadla. Jediné, co nebylo snadno uskladnitelné, bylo lano a tenugui, v tomto případě se jedno nosilo pod oblečením a druhá bylo uloženo v mých dalších věcech. Celkově, to tvoří docela kompletní balíček. Přestože se Shoninki zmiňuje také o použití o-wakizashi (krátkého středně velkého meče; 大 脇 差), opřel bych se raději o čepel, která může sloužit mnoha účelům a vypadá moderně, jako například mačetou, nebo mým současným favoritem, japonskou sekyrkou nata.

Odkazované dokumenty
Cumins, Antony, Natori Masashige. True Path of the Ninja [Shoninki]. (2011 / 1681). ISBN 978–4–8053–1114–1