Pět zásad pro ninju

02.11.2018 12:58

Kdykoli čelím problémům, jsem ohromen a obdivuji způsob, jakým ninpo přežilo všechny zkoušky a těžkosti během let. Existuje pět zásad pro ninju, kterou jsou poměrně jednoduché, ale výmluvné pro mě. Když je mi smutno, jsem nemocný, zraněný nebo zoufalý, vždy se povzbudím myšlenkou na ně.
Za prvé, zapomeňte na svůj smutek, zlobu, zášť a nenávist. Nechte je odejít jako kouř zachycený vánkem. Neoddávejte se takovým pocitům.
Za druhé, nevybočte z cesty poctivosti; měli byste vést život hodný člověka. Tato jednoduchá filosofie je tím, co opakovali po věky stovky mudrců. Někteří lidé věří, že jsem velký člověk. Ale já jim vždycky říkám, že jsem pouze obyčejný člověk. Duchapřítomnost spočívá ve velmi jednoduchém životě, ne ve výjimečném nebo skvělém životě – zjistil jsem to celkem nedávno.
Za třetí, nebuďte posedlí hrabivostí, luxusem nebo vaším egem. Pokud se naučíte bojovému umění čistě pro své vlastní zájmy a budete raději závislí na někom jiném, protože je to snazší, budete pod kontrolou těchto tří chtíčů – i když jste už dosáhli vysokého stupně v bojových uměních. Tyto tři chtíče překroutí nejen bojová umění, ale lidskost jako takovou.
Když lidé umírají, existují dva směry, kterými se můžou vydat: radost a utrpení. Radost zde znamená v nebeském smyslu, což neobsahuje potěšení a zábavu. Jakmile dosáhnete tohoto stupně života, budete znát opravdový úkol v životě.
Za čtvrté, měli byste přijmout utrpení, smutek a nenávist tak, jak jsou a považovat je za zkoušku Všemohoucího. To je nejvznešenější přístup v ninpo, brát vše jako požehnání od Přírody. Když se snažíte projít skrze něco, vaše dobrá vůle je občas považována za zlomyslnost lidmi, kteří jsou posedlí svým vlastním egoismem. Mohou po vás dokonce hodit kamenem. Vykládám si to jako požehnaný kámen hozený na mě Bohem pro mé vlastní dobro. Dokonce i Nichiren, velký Buddhistický kněz, byl kamenován během své obhajoby v různých městech.
Za páté, mějte oboje, váš čas i vaši mysl zasnoubenou s budo a mějte svou mysl hluboce nastavenou na bujutsu. Čtěte mezi řádky v příbězích Takamatsu Senseie o ninjích, uvedených v předchozích kapitolách, a naučíte se přístupům a metodám, které byste si měli udržovat při tréninku ninjutsu.
Pokud mylně uchopíte duchovní osvícení pro sebeuspokojení, nevědomky se stanete stoupencem svých chtíčů, hrající tak role zvířete a lidské bytosti, stejně jako Jekyll a Hyde. Pouze ti, kteří dokáží správně odlišit správné od špatného, mohou rozvinout silné duchy.