O úderech

21.08.2020 13:02
Masaaki Hatsumi: Understand? Good. Play
„Ruka se pohybuje s tělem.“
„Používejte k úderu tělo. Není to jen síla vaší paže, tedy pokud nejste extrémně silní. Použijte stejně tak vaše tělo a páteř.“
„Někdy, když je váš protivník velký, nepůjde dolů s prvním úderem. Občas se mi to stane, když mám udeřit jednoho z těch velkých vojáků, jako mají třeba v Holandsku; já jsem starý muž, víte…. Musíte udeřit na stejné místo párkrát v řadě po sobě. Udeřte vašeho protivníka párkrát, pak ho kopněte kolenem do stejného místa a na závěr na to místo klekněte. On to pochopí.“
„Prosím mějte na vědomí, kam bijete“ (Udeří svého uke do zadní části krku pomocí ippon-ken, následuje úder do stejného místa, poté koppo ken do opačné části jeho krku.)
„Udeřte do všech tří bodů ve stejný okamžik…. Pokud zde nepoužijete své koleno, váš protivník nepůjde dolů, pokud je velký. V Holandsku byl každý obrovský. Musel jsem se ujistit, že půjdou dolů. Jinak by mě uchopili jednou rukou a hodili se mnou jako s hračkou.“ (Smích)
„Z vašeho kolene zde nebijete přímo. Potřebujete udeřit vzhůru pod bránici vašeho protivníka. Použijte svůj prostřední kloub, abyste se dostali více do hloubky.“
Nebijete pouze úderem koncem dlaně pod bradu. Nemusíte takhle úplně nutně být schopni srazit protivníka. Musíte takhle udeřit celým svým tělem.“
„Nezáleží na tom, jestli je váš protivník velký nebo malý. S tímhle půjde dolů“
„Prosím pamatujte si, že tento úder není určený pro ukončení boje. Proti fyzicky silnějšímu protivníkovi byste prohráli, kdybyste na to spoléhali. Je to jen odvedení pozornosti. To je to, co se vám dnes snažím ukázat – odvádění pozornosti.“
„Kyojitsu! Vše je kyojitsu!“