Jak trénuji, když jsem sám?

16.01.2017 14:06

Jak trénuji, když jsem sám?

Často jsem tázán, jak trénuji, když jsem sám. Trénování o samotě je velmi důležité a pomáhá k tomu, abyste se stali lepšími bojovými umělci v jakémkoli stylu. Není v tom rozdílu ani pro studenty Bujinkanu. Základním pravidlem, kterému věřím, je že byste měli trénovat dvakrát více o samotě, než trénujete ve vašem dojo. Rádi bychom si mysleli, že trénujeme „pořád“, ale je tomu skutečně tak? Uvažuji nad tím. Trénoval jsem často sám po dlouhá léta, jako rozšíření svého tréninku mezi návštěvami Japonska a semináři s velmi dobrými přáteli Shihany, které znám. Mohu tak rozdělit můj trénink o samotě na dva odlišné druhy konání: studium a cvičení.

Studuji tak, že čtu Sokeho knihy, prohlížím zápisky z minulých tréninků, zúčastňuji se a pořádám webináře, sleduji tréninková dvd a samozřejmě kontroluji film z TakaSeigi website. Baví mě dávat dohromady informace o technikách z těchto zdrojů a porovnávat jejich odlišnosti s tím, co už znám. Pak si připravím krátký tréninkový nástin nebo soubor poznámek, na který pak později odkazuji. Někdy napíšu článek o určitém druhu zbraně nebo technice a použiju přitom svoje poznámky, které jsem si připravil při svém studiu, aby z toho měli přínos i ostatní. Podívejte se na můj článek o bo například.

Cvičím tak, že začnu zahřívacím cvičením a ukemi, pak postupuji ke Kihon Happo a Go Gyo.
Potom trénuji údery do sloupu s vycpávkou nebo volně stojícího těžkého pytle. Úder pěstí, loktem, ura shuto, omote shuto, úder pěstí, loktem, ura shuto, omote shuto, atd atd. Potom přidám sokuyaku keri, sampo keri, mawashi keri, yoko keri, ushiro keri, atd atd. Dále vezmu tyč a trénuji údery a dělám bo fury. Pak fundo. Pak ocelový meč a cvičím tasení a sekání. Pak si vezmu třeba těžký bokken nebo suburito a provádím pár minut sekací cvičení. Pokud jsem někde venku, házím shurikeny, bo shurikeny, nože a sekery na stojící terče, které mám. Přidání kotoulů a pohybu k mému výcviku házení je vždycky pro mě zábava. Také mě baví máchat železným fundo a Kyoketsu Shoge na dřevěného panáka. Přidám ukemi s údery se zbraní pro rozvoj dynamické reakce.

Dříve jsem stával před televizí a cvičil hluboké Ichimonji často. Už to nedělám, ale je to dobrý způsob, jak vylepšit pružnost kyčlí a výdrž při setrvání v hlubokém Ichimonji. Také jsem dříve cvičil kotouly a pády na betonu. Také už to nedělám. Stárnu a dnes už proto preferuji kotouly na pěkně měkké matraci. Vím, že je dokážu udělat na betonu, pokud to bude třeba, protože jsem vložil do jejich dělání za ta léta poměrně hodně času. Reálný trénink. Musíte trénovat opravdově, za účelem naučit se to tak dobře, abyste byli schopni použít to v boji? To bude námět pro další článek.

Jak cvičíte vy mimo dojo? Jak cvičíte, když jste sami?

Phil Legare
Překlad článku http://takaseigi.com/how-i-train-alone/