Nezanedbávejte samostudium

21.06.2019 13:31

 

Moderní studenti budó často zapomínají na samostudium. Hodně jsem cvičil sám. Když jsem neměl učitele, nalezl jsem tajná učení svou vlastní touhou. Chodil jsem do hor a trénoval s přírodou (stromy, zvířata atd.). Dělal jsem uchikomi (úderové dovednosti), sakanage (zvraty v hodech), nagewaza (techniky hodů), sabaki (techniky úhybů), moguri (ponoření), taihenjutsu (pády, akrobacie) se stromy. Stejně jsem mohl cvičit se zvířaty. Mohl jsem často číst jejich záměry, vyhnout se jim a cvičit nagewaza s většími zvířaty. Naučil jsem se předvídat a využívat změn přírody. Cvičil jsem také sumó s přírodou. Touto cestou jsem cvičil sám sebe ve svůj prospěch.

Samozřejmě by bylo lepší mít učitele. Nicméně pokud byli učitelé špatní, naučil bych se pouze pohyby a ne pravou podstatu bojových umění. Nedávno, kniha jménem Honin Shugi (o nevměšování se do osobního vývoje) se stala bestselerem a měli bychom s tím být spokojeni. Tento přístup ukazuje lidem jak být občas kreativní.

Někteří studenti shledají náročným učit se bez ohledu na to, jak hodně jim věnujete času při učení. Přes to však někteří mají opravdovou vášeň pro budó. Nechávám tyto studenty být, nic jim neříkám, neposkytuju jim vysvětlení. I když tohle dělám, student, který opravdu miluje budó přijde každý den, cvičí a získává stále něco jako „moazen no kozo.“ Nezáleží na tom, jaký je to problém, věřím, že příliš mnoho vyučování není žádoucí.  

Pan Oyomei měl techniku s názvem do-in jutsu a svojí technikou dokázal předpovídat příjezd lidí, kteří měli přijet na návštěvu. Nicméně si uvědomil, že učit ostatní tuhle techniku, pro ně není moc dobré. Proto je přestal učit.

Každopádně, příliš mnoho čehokoli není dobré. To je stejné i s budó. Já mám pravidlo. Neučím techniky vyššího stupně začátečníky, pokud to nejsou úžasní studenti. Věřím, že tajná učení by měla být předána pouze těm studentům, kteří dokážou najít a vytvořit pro sebe nové lekce. To je pro to, že tajná učení nejsou o tom, kolik technik znáš, ale více o osobním vhledu a připravenosti.

Strategie nevměšování se, je metoda vyučování zrozená z duchovního probuzení „ničeho.“ Žádná lidská bytost by neměla být vychována v duchu moderní výuky, ve které vše pochází z něčeho (již prezentovaného).

Často říkám vysokoškolským studentům, „Vypadá to, jakoby mladí lidé studovali neochotně. Je to protože nemáte žádné určení nebo zaměření ve svém životě. Naučím vás to. Zaprvé, snažte se zamilovat do jedné věci. Zamilujte se do Ninpó. To je ve vašem dosahu. Zamilovat se do jedné věci zrodí tisíc dalších možností. Doufám, že rozumíte, když už jste skoro dospělí. Pokud se zamilujete do Ninpó, můžete cvičit všechno sami. Pak se budete moci naučit mnoho věcí.“

Protože lidé za mnou přicházejí z celého světa, začal jsem studovat mnoho jazyků. Musíte studovat, i když se chcete naučit jen jednu věc, nezáleží, jestli je to historie budó, myšlenky, náboženství, filosofie, jazyk, psychologie, chemie, fyzika atd. Naučíte se studovat. Je důležitější naučit sám sebe místo naučit se techniky od učitele. Často studentům i sobě připomínám. „Život je cvičení sebe sama.“ Tohle je můj průvodce životem. Dodávám, pokud trénujete s dalšími, je nutné jim věnovat pozornost.