Inton Jutsu

26.01.2017 15:16

Inton Jutsu: Nedělejte to, co očekávají

Včera byl poslední trénink s Hatsumi senseiem tento výlet do Japonska. 

Po hodině jsem měl oběd s výkonným ředitelem společnosti Quest a mluvili jsme o senseiově Budō. Hodně mi to pomohlo, protože musím přiznat, že jsem byl po tréninku trochu ztracen.

Hatsumi sensei mi neukázal žádnou krásnou filosofickou koncepci, která by podpořila mé porozumění. (Sasae Nakusu?) 

Zcela naopak, učil hlavně stupeň techniky. Až na to, že to byl jeho technický stupeň, vysoko nad mým.

Jeho pohyby jsou tak sotva patrné, že je nemožné zjistit, co vlastně dělá. Připomínalo to spíše kouzelnický trik, než Budō pohyby.

Měl jsem párkrát možnost zaútočit na senseie. Ať už to bylo mečem nebo pěstí, nebyl jsem schopen zaútočit správně, jakoby byl schopen vymazat moje úmysly a mou schopnost učinit rozhodnutí. Bylo to divné. Hádám, že Holger, Yabunaka, Paul nebo Armando, kteří byli jeho uke, by se mnou souhlasili.

Sensei během hodiny řekl dvě věci a ty jsem si zapamatoval. Přestože vypadají paradoxně na první pohled, jsou totiž dvěma stranami stejné skutečnosti Mutō Dori. Omote a Ura Nuly.

Řekl tohle:

1. “Buď zasažen, tak abys nebyl zasažen.” 

2. “Bodni do ukeho bez úmyslu do něj bodnout.”

“Buď zasažen”. Příliš často se během tréninku pohneme moc brzo a z toho důvodu nejsme schopni dosáhnout přesného načasování pro své počínání. To je Omote.

Sōke to vysvětlil tak, že proto, abychom se naučili perfektní timing, jsme v dōjō a musíme se smířit s tím, že se pohneme pozdě a budeme zasaženi. Kousek po kousku rozvíjíme správné načasování. Toto je učení metodou pokus omyl.

“Nebodej”. Při útoku mečem se nesnaž bodnout útočníka. Nech ho přijít k tobě a nech ho nabodnout se na tvůj meč. Toto je Ura.

Behave as if you’re not aware of him, emit no intent, and walk naturally and slowly past him. 

Chovej se tak, jako bys ho nevnímal. Nevysílej žádný záměr a jdi přirozeně a pomalu kolem něj.

Mutō Dori 2016 je 隠遁術, Inton Jutsu, umění utajit únik nebo váš pohyb nebo váš úmysl.

Na svém posledním dvd Sensei píše: „Je to Inton, kde nedáváš osobě pocit, který by normálně očekávala. Toto je Ninpō.“

Jako Uke jsem byl vždy zaseklý v Kûkan a nemohl doopravdy cítit nic.

Přidává, že: “Ninpō Taijutsu je nejvyšší stupeň Bujutsu. To znamená, že jste schopní věci neukazovat.“ Opravdu, když jsem na něj útočil a třebaže jsem věděl, co bude dělat, byl jsem pokaždé poražen. On byl Nula, ukazujíc nic.

Včerejšek byl mou první hodinou Inton Jutsu a nevím jak to přijmout.

Hádám, že budu muset přijet zase v listopadu. 

______________

1. 隠遁/inton/ústraní (ze světa); samota

隠遁術/intonjutsu/Ninja umění úniku