Fun’Iki-kontrola prostředí

03.05.2017 13:44
Článek k letošnímu téma Mutō dori od Arnauda Cousergue.
 
Fun’Iki, kontrola prostředí
Letošní Mutō dori je o kontrole Funiki, vašeho prostředí. Během vyučovací hodiny předvedl tuto kontrolu Hatsumi Sensei za pomoci Taijutsu, Tantō, Katany a Naginaty. Pokaždé Uke vypadal ztracen a neschopen ho dostat. Hlavní důraz kladl na to, že ať už se zbraní nebo bez ní, není to opravdu tím, o co tu kráčí. Vlastně s i bez zbraně se Sensei pohyboval velmi pomalu, udržoval perfektní vzdálenost od protivníka, který vždy končil říznutím, bodnutím do sebe sama nebo se dostal pod kontrolu. Nebyl zde žádný boj, žádný odpor. Senseiovy pohyby byly přirozené. Zvenčí to vypadalo, jakoby Uke bojoval samotný.
Sensei to předvedl s Tantō, za použití unikátního uchopení, které nechalo jeho Taijutsu s ním samo hrát. Držíte nůž obráceně, skrýváte ho pod předloktím a použijete buď čepel nebo Kashira k přirozenému ovládnutí Ukeho. (2)
Klíčem není, jak řekl, použití Tantō a nechat Ukeho říznout se v průběhu sám. Opravujíc studentku, řekl jí, že přemýšlení nad říznutím pomocí čepele, vytvořilo Teko (3), bod vlivu a soustředění, který může protivník využít proti vám. Sensei dodal, že v případě malé zbraně, musí být vždy skrytá. Ale když ji Uke konečně vidí, trik je v tom nechat „myslet“ Ukeho nůž, zatímco Tori ho stále ignoruje a jeho mysl tím není polapena. Sensei dodal, pokud chcete seknout nebo bodnout vaším nožem, vytváříte fixovaný bod ve vaší mysli, omezující volnost vašeho jednání.
S Naginatou; bylo to dokonce více devastující. Sensei řekl, že při používání této zbraně váš úchop zbraně by měl být opuštěn a všechny pohyby prováděny v Naname. (4) Chápu to tak, jakože fyzický střet je dostačující k seknutí protivníka, vaše tělo podporuje Naginatu volně na vrcholu předloktí. K tomu udržujete ostří v 45 stupních, zaručujících sek v bezprostředním souboji. Seky se provádějí chůzí kolem Ukeho. Když toto předváděl, měl jsem pocit, že Naginata ožila a hýbe se sama.
Při střetu meče proti meči, vysvětlil pohyb proti útoku za použití těla k podpoře čepele jako štítu. Se zbraněmi v kontaktu použijte klouby k uplatnění pákového efektu. Uchopte protivníkův meč a vsuňte katanu pod jeho helmu.
Nakonec, v Taijustsu, nám připomněl Sensei použít naše prsty a hrát na Ukeho, jako na piano. Jeden prodloužený prst byl často víc než dost pro překonání protivníka ozbrojeného dokonce mečem.
Všechny tyto techniky, které jsme dělali, byly praktické aplikace Mutō Dori vysoké úrovně. Mutō Dori je naprosto nedoceněné. Není tím, co jsme se učili na začátečnickém stupni. Mutō Dori se provádí za jakékoli situace, s nebo beze zbraní. Protože je to o kontrole Fun’iki (1), prostředí, atmosféry.
Pokud vaše duševní přítomnost vnímá vše, a kontroluje prostor mezi vámi a kolem vás, a protivníkem, pak prohra není nikdy vaše. (5) (6)
Podstata Mutō Dori je Fun’Iki, přirozená kontrola prostředí.
________________________
1. 雰囲気, Fun’iki nebo Fuinki, vzduch, atmosféra, prostředí
2. Kashira 頭, hlavice/vrchol zbraně/jílec
3. 梃子, páka (páčení). Teko – páka a Shiten – pilíř jsou jedním z tajemství Kukishin Ryū
4. Naname 斜め, diagonální, šikmé
5. Sensei použil slovo Fudōshin (不動心) pro vyjádření tohoto. A mnoho jeho protivníků dnes vysvětlilo, že na něj nelze zaútočit díky jeho impozantnímu zevnějšku.
6. 不動心, Fudōshin: a) klid, stálost
b) klidná hlava v nebezpečí; udržet se klidný (během boje)
https://kumafr.wordpress.com/2017/04/30/funiki-control-the-environment/