Dělejte nebo nedělejte

21.05.2018 10:32

Dělejte nebo nedělejte

Těsně před koncem minulého roku, mě oslovil Noguchi Shihan na tréninku a řekl, „dříve byl trénink jiný, doopravdy jsme se bili navzájem a Soke nás používal, jako pokusné objekty toho, co se naučil od Takamatsu Senseie.“ Stál jsem tam se zřetelným úsměvem na obličeji a zeptal jsem se ho, „můžu se zeptat, proč mi to říkáte?“ a jeho odpověď byla „Já nevím, jen jsem myslel, že byste to snad chtěl vědět.“ Legrační jak věci fungují, ale doby, kdy jsem býval překvapený, jsou dávno pryč - Banpen Fugyo.

Pokračoval ve vysvětlování, jak v začátcích trénování Shihani testovali všechno, co se vyučovalo a Soke dělal to samé tím, že je bil a používal jako pokusné objekty pro to, čemu byl vyučován.

Soke tenkrát vážil skoro 100 kg a byl velmi silný. Byly časy, kdy dával Godan test a jeho Sakki bylo tak silné, že otočil jističem a místnost zčernala.

Noguchi Shihan mi vysvětlil, že ty dny tréninku byly jiné a proto je kihon happo ještě více důležité. Zeptal jsem se ho, „Tak jak máme brát tento typ tréninku?“ a on mi odpověděl, „je to na vás jak ho berete. Soke už takovýmto způsobem nevyučuje.“

Náhoda? Nemyslím si.

Podívejte se tedy na časovou osu Bujinkanu a spatříte, kam patříte v kontinuu. Pokud jste něco nestihli, je to vaše odpovědnost tuto mezery zaplnit. Někteří z nás u toho byli, někteří ne, ale nenechte se mýlit tím, kdo u toho byl a kdo ne.

Soke konstatuje, že největší známkou nezralosti v Budo jsou ukvapené závěry.

Pokud tu jste, abyste trénovali, tak to dělejte, pokud ne tak jděte od toho, protože zde není jiná cesta vedoucí na vrchol hory. (Merci Arnaud!)

https://henka.wordpress.com/2008/01/17/do-or-dont/