Způsob, jakým kráčí

27.07.2018 14:18

Způsob, jakým kráčí

Když trénujete se Sokem, není důležité to, co vidíte, ale to co nevidíte. Pokud chcete porozumět Sensejovým technikám, studujte způsob jeho chůze. To je jedno z tajemství.

Včera večer nebylo příliš mnoho lidí na tréninku, bylo to dobře. Hádám, že vedro v Japonsku je dobrým důvodem pro mnoho studentů Bujinkanu, aby nepřijeli. Také to, že většina dosáhla nejvyššího stupně a tak už necítí potřebu jet a trénovat. To se změní, jakmile  Soke vytvoří nový diplom. Pak budou lidé zase spěchat zpět, aby ho dostali.

S tak málo studenty dalo dojo Sensei volnost pro použití mnoha různých zbraní. To bývá problém. Prováděli jsme taijutsu, hanbo, tanto, biken a bo. Mnoho Buki vám dá rozdílné náhledy na techniku. Ukazuje vám stejný pohyb v různých úhlech a různých vzdálenostech. (1)

Naše oči potřebují čas, aby viděli věci správně. To se stalo mě včera večer. Bylo evidentní, že to, co nám Soke ukázal, nebylo to, co jsme měli dělat. Když se podíváte na jeho tělesný pohyb, nejprve sledujete, co dělá, a uděláte si v duchu seznam. Ale to je začátečnický přístup k realitě. Jeho Muto Dori je jinde. Vlastně Muto Dori je jednoduché. Je to o kontrole Ukeho ve všech aspektech. Vykonání nějaké akce nebo naopak jeho nevykonání kontroluje protivníka. To se děje před, během a po provedení útoku. Také není omezeno na protivníka, obsahuje prostor mezi a kolem nás.

O přestávce jsem se zeptal Roba, jak se řekne kontrola japonsky. „Control“ odpověděl. Řekl mi, že japonské sloveso je „Osaeru“, ale Sensei dává přednost anglickému „control.“ (2) Slovo „Control“ je více holistické na ne tak různorodé, jako mnohovýznamová japonská slova. „ Control“ zabírá jak fyzické tak nefyzické. Senō sensei používá „Osaeru“, ale pouze, když odkazuje na biomechanickou úroveň.

Začali jsme s taijutsu a poprvé „jsem to spatřil.“ Uke je pod kontrolou, už když se chystá zaútočit. (3) Muto Dori je ultimátní úroveň Budo a nemá nic co do činění s fyzickou technikou., je to přístup. Víme, že „Kamaeru“ znamená zaujmout pozici, ale také znamená „zaujmout postoj.“ (4)

Díky jet lagu jsem měl čas přemýšlet během noci a pohrát si s konceptem Tai gamae a Kokoro gamae. Až do včerejška jsem si myslel, že Kokoro gamae je více pokročilé. Myslím, že jsem se mýlil. Jako začátečník se učíte, že pozice vašeho těla (Tai), může být odlišná od vaší mentální pozice (Kokoro). Až do včerejší noci jsem si to myslel. Sensejův pohyb „pohyb těla v jednotě“ leží někde za dualistickou vizí. Holistické Tai gamae existuje v Muto Dori.

Yoroi vás naučí „pohyb těla v jednotě.“ Když máte na sobě yoroi, nemáte na výběr. Musíte být v jednotě. (5) Důležitější lekcí boje v yoroi, je naučit se, jak chodit správně. Správný způsob chůze pochází z bitevního pole, tudíž je chůze tajemstvím Muto Dori. To je to, čemu jsem porozuměl včera!

Chůze je tajným zdrojem všech bojových umění. Bojová účinnost pochází z vaší schopnosti chodit. Zapamatujte si, že práce chodidel, je esencí Bujinkanu a Budo.

Sensejovy pohyby jsou neviditelné, protože jako kouzelník, to, co vám ukáže, není to, na co se máte soustředit. On vytváří iluzi.

Chcete porozumět Sensejovým technikám? Je to jednoduché, studujte způsob jeho chůze.

_______________________

1. Buki 武器; zbraň, zbraně
2. Osaeru 押さえる
Zde jsou různé překlady “Osaeru”:
a) přišpendlit dolů; držet něco dole; držet něco zpět; zastavit; omezit; potlačit.
b) zbavit se; uchopit; zatknout.
c) získat nad něčím kontrolu; ovládat; držet (informaci); potlačit.
d) zachytit děj; určit (důležité body); najít (důkaz); rozumět.
3. Můj přítel Duncan mi v březnu vysvětlil, že “Sensei mě kontroloval od toho okamžiku, kdy se mě zeptal, zda vstanu a zaútočím na něj.” Psal jsem o tom v předchozím článku (Březen 2018).
4. Kamaeru 構える; vyhlásit; zaujmout postoj.
5. Yoroi 鎧; Japonské brnění

Arnauld Cousergue

https://kumablog.org/2018/07/21/the-way-he-walks/