Mozaika

20.06.2018 14:36

Mozaika

Martin Morcinek

Mozaika je skládačka z barevných a různě tvarovaných kamínků, které když vhodně poskládáme, vytvoří určitý vzor nebo obraz, jež si uchováme v naší mysli. V životě si člověk skládá nejednu mozaiku, někdy kamínek vypadne, námi myšlený obraz se sesype, a můžeme začít od znova. Někdy námi tvořené dílko narůstá a odvrací se od námi zamýšleného tématu, abychom ho v jeho konečné podobě zavrhli a smetli do propadliště. Stane se, že dílo, které tvoříme, nám pod rukama ožije a vytvoří obraz překvapivé hodnoty a nečekané myšlenky J.

Pokud se podívám na začátek, kdy jsem začínal ve světě Bujinkan Budo Taijutsu, zjišťuji, že kamínky, které jsem začal původně skládat, vybledly a vůbec se tváří, že tam, kam jsem je umístil, ani nepatří. Posupně, jak se moje názory mění a přizpůsobují pohledu, který získávám při studiu bojových umění Bujinkanu, kamínky mění barvu, tu jsou šedivé, tu zase barevné, někdy ostré a někdy oblé, jakoby mě chtěly upozornit, že ne všechno na světě má jasnou podstatu či cíl konání.

Někdy je dost obtížné najít vhodný kamínek na místo, kde si myslím, že by měl být, a jindy zjišťuji, že některé bych nejraději vyměnil či rovnou zahodil, přeskládal. Musím postupovat opatrně, zlehka, aby se konečná skládačka nerozsypala dříve, než obraz, o kterém si myslím, že tvořím, uvidím. Nejvíce by mě potěšilo, kdyby to, co tvořím, ožilo svým vlastním životem a svými obrazy bavilo či přilákalo, nebo možná oslovilo J.

Ale teď zjišťuji, že jen jedna skládačka nemůže nikoho oslovit. Možná se náhodný kolemjdoucí na mrknutí oka zastaví, ale nakonec peláší dál. Snad více takových skládaček? Možná takových, které dokážou vyprávět nějaký příběh. Tohle určitě nemohu dokázat sám. A tak pokaždé, když jsem se svým učitelem a ostatními, pokukuji po jejich mozaikách a hledám obraz, který mi snad bude dovoleno uvidět, najít nějaký konkrétní kamínek, kterým bych obohatil vlastní obrázek a s ostatními obrazy ho tak mohl spojit. Jsem si vědom toho, že tvůrců a umělců tvořících o samotě svá veledíla je mnoho, ale jen ti, kteří své síly dokázali spojit, vytvořili něco, co přečkalo všechny bouře a nepřízně osudu a našlo další, ochotné následovat jejich příkladu a pokračovat v tvorbě MOZAIKY.

Martin

Shidoshi-1 2003 str.9