Chodit dobře

15.01.2018 13:49

Chodit dobře

https://kumafr.files.wordpress.com/2010/06/footwork.jpg?w=269&h=300Má chodidla tenchijin a chijin

Jeden z mých přátel, který žije v Japonsku po mnoho let, mi řekl, že jednou Sensei neučil Taijutsu, ale Mejutsu (techniku očí). Pomocí tréninku se naučíme nahlížet na věci jinak, myslet mimo naší ohrádku.

Za posledních deset let jsem celkem hodně cestoval od severních zemí, jako je Kanada, Finsko, Švédsko až po země jako je Brazílie, Mexiko nebo Indie; a protože to, co jsme byli vyučováni, je vidět skrze vzhled věcí, uvědomil jsem si, že lidé nechodí stejným způsobem. Vlastně můžeme říci, že v závislosti na ten, způsob jin používá chi rozdílně.

Aruki waza je částí našeho základního tréninku, ale ne mnoho studentů si uvědomuje její důležitost. Způsob vaší chůze, vám může zachránit život a waza by se měla přizpůsobit realitě na tenchi, ve které se nacházíte. Abych to vysvětlil jasně, udělal jsem obrázek mých chodidel pro ilustraci. Práce chodidel je základem Bujinkan Taijutsu. Měli bychom vidět chodidlo jako rozdělené do tří částí odpovídajících tenchijinu: pata je chi, klenba chodidla je jin a prsty jsou ten.

Jakmile položíte vaše chodidlo na zem, tato znalost vám umožní otáčet se z jakékoli kombinace této 3x2 matrice. Můžete se pohnout tenten (prsty/prsty), tenchi (prsty/pata), tenjin (prsty/klenba) atd. Vlastně máte 3² možností chůze. A teď největší zajímavost na tom je: typ půdy, na které se pohybujete. Jednoho dne v Kanadě, jsem si uvědomil, že kanaďani napadají na zemi na plocho bez odvíjení podrážky (tenchijin jako jedno). Potvrdil jsem si to nedávným sledováním ve Finsku. Pár týdnů před tím, jsem se v indické džungli účastnil jakéhosi průvodu v hlubokém údolí Nilgiri (modré hory Blavatsky) a domorodí lidé, které jsme potkali, byli bosí a napadali na zem pouze v sekvenci chijin, nechávajíc prsty dotknout se země až dlouho po kontaktu chodidla. Co jsem si uvědomil z těchto dvou pozorování, může souviset s Japonci a legračním způsobem vzhledu waraji, kde prsty trčí mimo ochranu chodidla.

Dohromady, v zemích se sněhem napadáme na zem kolmo jako celek, abychom předešli pádu; a v zemích, kde je horko napadáme na zem od paty na klenbu pro vyvážení naší práce chodidel a stabilitě našeho těla.

Obrázek ukazuje diagonálu pata/klenba pro výuku správné chůze. Pochopte ale také, že váš způsob chůze ukazuje informace vašemu protivníkovi. Minulý měsíc jsem přivítal nového studenta v dojo a sledoval jeho práci chodidel a nevěděl jsem o něm vůbec nic. Řekl jsem mu, že strávil mládí v horách. Měli jste vidět jeho obličej plný údivu, když se mě ptal, „Jak tohle víte?“

Po tomto objevu jsem se rozhodl změnit/upravit mou práci chodidel a trénoval jsem chůzi po ulicích, úplně to změnilo způsob, jakým udržuji rovnováhu mého těla.

Bujinkan není o technikách, je o tom se naučit vidět.

Kan (勘 – vnímání) vás povede k tomu stát se kanpeki (完璧 – dokonalost).

A jen tak mimo 3² matrice je 9…

Arnaud COUSERGUE

Source : https://kumafr.wordpress.com/2010/06/04/walking-good/