Strategie kontroly v Bujinkanu 7: 中心 chuushin

10.10.2017 19:15

Vystoupil jsem z letadla a vydal se přímo do dojo. Byl to extrém. A možná i trochu pošetilost.

Vstal jsem v 5 ráno v Kalifornii, jel na letiště, abych letěl přes Pacifický oceán kolem 12 ti hodin. Když jsem přistál v Japonsku, jel jsem hodinu jedním vlakem, pak půl hodiny dalším a posledním do dojo další půl hodinu.

Když jsem přijel na hodinu Hatsumi Senseie, on se rozhodl mě pohazovat po dojo. Poté jsem nastoupil zpět do vlaku a jel se přihlásit do hotelu. Když jsem konečně ulehl do postele, bylo to 22 nebo 23 hodin poté, co jsem opustil domov. Ale ležel jsem a nemohl usnout snažíc se pochopit, co se právě událo na tréninku.

I kdybych se zúčastnil pouze tohoto jednoho tréninku, celý výlet by stál za to. Hatsumi Sensei nás učil o kontrole. Ale té není dosaženo pouze fyzickými prostředky. Vlastně řekl, „Nechytejte, není to ani uchopení ani neuchopení.“

Co leží mezi uchopením a neuchopením, když se snažíte někoho kontrolovat? Tento meziprostor je tím, co se nám snažil ukázat. A zde pro vás leží obrovské odhalení ve vašem tréninku, když jste na něj připraveni. Soke řekl.

„Nečiňte víc než je nezbytné pomocí uchopení. Ale pokoušet se NEuchopit je také konání příliš mnoha. Musíte být uprostřed. Ten střední prostor je tím, kde můžete zmizet.“

Jak takový druh kontroly vypadá? Tedy, právě jsem to cítil a byl tomu svědkem v Bujinkan Honbu Dojo. Protivník končí zápasíc sám se sebou. Soke to tak činil proti útokům nožem. A pokaždé když přišel útok, Soke se otočil kolem něho a byl schopen přesměrovat nůž tak, že útočník bodl nebo řízl sám do sebe.

To se může stát, když ani neuchopíte ani uchopíte. Ale věci, které „berete“, jsou věci, které neumíte vidět. Tyto věci mezi, tyto neviditelné věci jsou těmi, které doopravdy kontrolují protivníka. とってでとってない totte de tottenai.

Soke házel své protivníky velmi bolestivě. Ale oni nemohli použít ukemi protože je kontroloval. Usmál se a řekl 親切 shinsetsu, což je slovo pro laskavost, ale kanji znamená zabít rodiče. Jako byste je zabíjeli s laskavostí. Říká, že házet je, je druhem laskavosti.

Použil také slovo たすけてtasukete, což naznačuje, že jim napomáhá najít zkázu, kterou hledají. Pomáháte jim a používáte laskavost je hodit, ale poté musíte být schopni je okamžitě zabít. Zabít je s laskavostí.

Díval jsem se, jak předváděl druh 手の内 tenouchi, což je způsob použití dlaně nebo prstů. Chytne prst soupeře uprostřed nebo dlaň jeho ruky a pohybuje s ní jako joystick.  

Řekl nám 力を感じさせない chikara o kanji sasenai… nenechte protivníka cítit vaší sílu. Kontrolujte skrze napojení, ale když spojíte tyto myšlenky, stanou se zero.

Zapamatujte si, není to vaše ruka, která se připojí na protivníka… a není to místo na protivníkovi, kam položíte svou ruku… je to napojení. Je to zero uprostřed. Mezi vaší rukou a protivníkem, kde napojení existuje.

Když blokujete nebo položíte ruku na protivníka, není to ani ruka nebo protivník na čemž záleží. Je to napojení nebo meziprostor. Ten moment zero.

Soke říká, že studujeme mutō dori. A když děláme mutō dori nebereme doopravdy jejich zbraň. Řekl, že bereme jejich 中心 chuushin nebo jejich centrální bod. Toto je jejich esence nebo povaha jejich podstaty. Jiný způsob zápisu kanji 衷心 chuushin znamená jejich nejniternější pocity nebo vnitřního ducha. Hatsumi Sensei nazývá tento typ kontroly „zero-styl.“

Soke nám připomenul, že tohle nás nemůže naučit. Musíme to sami pro sebe objevit. Musíme zkusit získat tento feeling od něj osobně.

Procestoval jsem 5497 mil nebo 8846 km pro dnešní lekcí. Zavřel jsem oči a položil svou hlavu na 蕎麦殻枕 sobagara polštář. Byl jsem vyčerpán, ale pro celoživotního budo závisláka jako jsem já každá míle za to stála!

Michael GLENN

zdroj : https://bujinkansantamonica.blogspot.fr/2017/10/bujinkan-strategies-of-control-part-7.html